Jesteś sercem naszej misji!
Hodowla przemysłowa jest największym okrucieństwem i źródłem cierpienia zwierząt hodowlanych na naszej planecie. Z niszczycielską siłą wpływa też na ludzkie zdrowie, dziką przyrodę i klimat. Dlatego każdego dnia działamy, by to zakończyć, zanim będzie za późno: dla zwierząt, ale też dla nas - ludzi, dla przyszłych pokoleń, dla całej planety.
By to się udało, potrzeba zaangażowania i wsparcia wielu ludzi – takich jak Ty.
Zobacz globalny raport z naszych działań w 2019 roku i sprawdź, na co przekłada się Twoje wsparcie!
Wspierasz lokalnie, pomagasz globalnie
Compassion in World Farming działa w 13 krajach w Europie, a także w Chinach, USA i Południowej Afryce, współpracuje z organizacjami działającymi w tym samym obszarze oraz z ludźmi na całym świecie.
DLATEGO NIE MA ZNACZENIA, SKĄD JESTEŚ. DZIAŁAJĄC Z NAMI:
- zmieniasz prawo na korzystne dla zwierząt, pomagasz zmieniać politykę sprzedaży wielkich firm spożywczych na pochodzącą z etycznych źródeł, wpływasz na opinię publiczną,
- stajesz się częścią światowego ruchu na rzecz zakończenia hodowli przemysłowej i pomagasz walczyć ze zmianami klimatycznymi,
- a przede wszystkim zmieniasz na lepsze życie i przyszłość zwierząt hodowlanych!
Fakty i liczby
NASZE ŚLEDZTWA:
Regularnie prowadzimy śledztwa, które ujawniają okrutne realia hodowli przemysłowych. W 2019 roku przeprowadziliśmy m.in. polskie śledztwo pokazujące, w jak okrutny sposób traktowane są cielaki hodowane przemysłowo (jako uboczny produkt produkcji mleka) - wyniki śledztwa TUTAJ. Zaowocowało ono bilboardową kampanią informacyjną w ramach kampanii Koniec Epoki Klatkowej.
NASZE KAMPANIE
KONIEC EPOKI KLATKOWEJ
We wrześniu 2018 Compassion zapoczątkowało Europejską Inicjatywę Obywatelską (ECI), której celem jest zakończenie epoki klatkowej dla zwierząt hodowlanych. Potrzebowaliśmy zebrać aż 1 milion podpisów w ciągu tylko 12 miesięcy, by inicjatywa została wzięta pod uwagę w procesie legislacyjnym..
W celu zdobycia poparcia dla inicjatywy w Polsce oraz dla ukazania ogromu problemu w marcu 2019 roku wystartowaliśmy z kampanią bilboardową, która pokazywała realia hodowli przemysłowej (zdjęcia ze śledztw przeprowadzonych przez Compassion na fermach świń, królików i cieląt).
Bilboardy pojawiły się na największych stacjach metra. Jeździły też we wszystkich wagonach obu linii. Króliki i świnie upchnięte w metalowych klatkach, ściśnięte pomiędzy prętami. W miejscu, gdzie ludzie często doświadczają ścisku przekaz był podwójnie wymowny. W ciągu kilku tylko tygodni kampania dotarła nawet do ponad 1,7 milionów odbiorców i odbiła się szerokim echem w mediach. A co najważniejsze dzięki niej uzyskaliśmy jeszcze więcej podpisów pod inicjatywą.
Czy się udało? To był ogromny sukces.
- 170 organizacji zjednoczonych w bezprecedensowej ogólnoeuropejskiej współpracy na rzecz zwierząt hodowlanych.
- Zdobyliśmy ponad 1,6 mln. podpisów. Osiągnęliśmy to RAZEM! W samej tylko Polsce pod inicjatywą podpisało się ponad 80 tysięcy osób. Więcej przeczytasz TUTAJ.
W międzyczasie w Ameryce Compassion pomogło przekonać kalifornijskich wyborców do wprowadzenia prawa, które najsilniej w całych USA chroni zwierzęta hodowlane: klatki będą wycofane z chowu kur niosek, ciężarnych świń oraz cieląt hodowanych na mięso.
STOP TRANSPORTOWI ŻYWYCH ZWIERZĄT
W czerwcu 2019 r. z okazji Dnia Transportu zorganizowaliśmy ponad 180 wydarzeń w 43 krajach w ramach czwartego Dnia Działania Stop Transportowi żywych zwierząt. Compassion Polska we współpracy z Fundacją Międzynarodowy Ruch na Rzecz Zwierząt Viva zorganizowało wydarzenia w 12 polskich miastach: w Warszawie, Poznaniu, Katowicach, Łodzi, Wrocławiu, Sopocie, Piotrkowie Trybunalskim, Bełchatowie, Pile, Rzeszowie, Słupsku i Bydgoszczy.
Po ulicach Warszawy, przez cały dzień, jeździły samochody z wielkimi zdjęciami dokumentującymi realia transportów (Zobacz tutaj). Zachęcaliśmy więc do podpisania petycji skierowanej do Komisji Europejskiej. Do chwili obecnej podpisało ją blisko 7000 osób.
W Wielkiej Brytanii udało się zebrać ponad milion podpisów pod petycją przeciwko transportowi żywych zwierząt. W 2019 roku 2 największe partie w tym kraju zadeklarowały podjęcie działań w tej sprawie.
RATUJMY NASZE ANTYBIOTYKI
W październiku 2018 roku nastąpił przełom w naszej kampanii antybiotykowej. To właśnie wtedy udało nam się doprowadzić do zatwierdzania przez Parlament Europejski przepisów wprowadzających zakaz prewencyjnego, masowego podawania antybiotyków zdrowym zwierzętom od 2022 roku. Ten zakaz nie tylko pomoże lepiej chronić zdrowie publiczne, jest też kolejnym krokiem w kierunku poprawy dobrostanu zwierząt oraz odejścia od hodowli przemysłowej.
Na tym nie poprzestaliśmy. Antybiotyki są nadal masowo stosowane, dlatego podejmujemy też działania informacyjne i edukacyjne, by uświadamiać społeczeństwu płynące ze stosowania ich w hodowli zagrożenia dla ludzkiego zdrowia i środowiska. Działamy też na rzecz dalszego ograniczania ich stosowania na rzecz bardziej zrównoważonych, bezpieczniejszych i uwzględniających dobrostan zwierząt systemów hodowli.
Zamierzamy też sprawdzać, czy i jak państwa członkowskie UE oraz hodowle zastosują się do nowych regulacji.
PRZERYBANE
W 2018 roku nasza fundacja wystartowała z innowacyjną kampanią PrzeRYBAne. Kampania ma na celu poprawę dobrostanu ryb w hodowlach, ale tez zmianę podejścia do tych zwierząt (niestety w ogólnej świadomości wciąż nie są one postrzegane jako zwierzęta zdolne do odczuwania bólu i emocji).
Rok 2019 rozpoczęliśmy od publikacji naszego śledztwa na przemysłowych fermach ryb: pstrąga, okonia morskiego i dorady. Ujawniliśmy okrucieństwo jakiego doświadczają te zwierzęta i wezwaliśmy rządy europejskich krajów do przestrzegania unijnego rozporządzenia dotyczącego uboju tychże. Ludzie w całej Europie (także w Polsce) wysłali łącznie ponad 60 tysięcy listów do ministrów rolnictwa, domagając się podjęcia zdecydowanych działań w tej sprawie.
Na początku roku w 21 Multikinach przed seansami, a także w holach tych kin mogliście oglądać nasz spot wideo: "Czas zmienić nasze podejście do ryb". W naszą kampanię zaangażowała m.in. znana i lubiana aktorka, Magdalena Popławska, która użyczyła swojego głosu w naszej produkcji. By wzmocnić efekt edukacyjny podczas seansów rozdaliśmy widzom 30 tys. "rybich" ulotek.
W naszych polskich działaniach na rzecz poprawy dobrostanu ryb kładliśmy szczególny nacisk na kwestię sprzedaży żywych karpi, procederu, który trwa w Polsce od wielu dekad, przyczyniając się każdego roku do cierpienia milionów ryb. Tysiące ludzi wyraziło swój sprzeciw w naszej akcji online, zwiększając tym samym nasz nacisk na duże sieci hipermarketów (zobacz punkt: Wielki biznes, wielkie zmiany)
W listopadzie 2019 roku Compassion International zorganizowało w Parlamencie Europejskim poświęcone rybom wydarzenie i wystawę (zobacz tutaj). W bezpośredniej reakcji na ten event europosłowie jasno wypowiedzieli się za koniecznością zakończenia cierpienia miliardów zwierząt na podwodnych fermach przemysłowych. Głos w sprawie ryb, zarówno na forum europejskim, jak i krajowym zabrała między innymi nasza polska europosłanka Sylwia Spurek.
UCZCIWE ZNAKOWANIE PRODUKTÓW
Compassion pomogło francuskim supermarketom Giant, Casino stworzyć pierwszy, oparty na dobrostanie zwierząt, schemat znakowania produktów spożywczych we Francji. To pozwoli konsumentom uzyskać jasną informację na temat systemu hodowli, z jakiej pochodzi sprzedawany produkt.
Z końcem 2019 roku takie oznakowanie pojawi się we wszystkich francuskich supermarketach na produktach z kurczaka.
CO DALEJ?
DZIAŁANIA GLOBALNE
- PRZEPROWADZIMY KOLEJNE ŚLEDZTWA UJAWNIAJĄCE REALIA CHOWU PRZEMYSŁOWEGO
- KAMPANIE
KONIEC EPOKI KLATKOWEJ: po przekazaniu Komisji Europejskiej Waszych podpisów pod Europejską Inicjatywą Obywatelską, będziemy dalej naciskać Posłów Europarlamentu i krajowych decydentów do wprowadzenia całkowitego zakazu chowu klatkowego.
STOP TRANSPORTOWI ŻYWYCH ZWIERZĄT: skierujemy naszą kampanię do członków nowej Komisji Europejskiej, a także do krajowych decydentów.
PRZERYBANE: Będziemy naciskać na prawodawców UE, by przyjmując regulacje skupiało się na poszczególnych gatunkach, a tym samym w wyraźniejszy sposób zaakcentowało kwestie zachowania dobrostanu ryb.
UCZCIWE ZNAKOWANIE PRODUKTÓW: Pokażemy politykom społeczną potrzebę uczciwego etykietowania mięsa i produktów mlecznych oraz wesprzemy firmy i producentów podejmujących takie kroki.
DZIAŁANIA W POLSCE:
- Planujemy kolejne śledztwa, by ujawnić opinii publicznej i decydentom realia polskiej hodowli przemysłowej.
- W Polsce będziemy dążyć do ustawowego zakazu sprzedaży żywych karpi (kampania PrzeRYBAne)
- Będziemy nadal wywierać nacisk na polityków i dążyć do rozpoczęcia dyskusji na temat wprowadzenia zakazu hodowli klatkowej w Polsce (dotyczy chowu zwierząt w celu pozyskania mięsa, jaj i produktów mięsnych). Zaproponujemy konkretne zapisy w ustawie oraz będziemy częścią I Kongresu Praw Zwierząt organizowanego przez polskich polityków. Będziemy nadal systematycznie i aktywnie uczestniczyć w posiedzeniach Parlamentarnych Komisji ds. Zwierząt, zabierając głos i proponując rozwiązania.
- Będziemy prowadzić kampanie społeczne i informacyjne, uwrażliwiające na cierpienie zwierząt i podnoszące świadomość dotyczącą zagrożeń płynących z hodowli przemysłowej.
We wszystkich tych działaniach będziemy potrzebować mocnego wsparcia z Waszej strony. Silna presja społeczna bowiem ma ogromne znaczenie w walce o dobrostan zwierząt i sprawia, że decydenci z większą uwagą pochylają się nad tymi kwestiami.
Wielki biznes, wielkie zmiany
Od 2007 roku nasz zespół Food Business współpracuje ponad tysiącem firm, pomagając im ulepszyć praktyki dotyczące dobrostanu zwierząt. Jak dotąd dzięki wsparciu takich osób jak Ty, firmy podjęły zobowiązania, które przełożą się na lepsze życie ponad 1,88 miliardów zwierząt hodowlanych rocznie!
OCHRONA KURCZAKÓW
Razem pracujemy nad poprawą warunków życia kurczaków hodowanych na mięso i dążymy do powstrzymania cierpienia zwierząt, spowodowanego hodowlą nastawioną na szybki wzrost. Od 2007 roku czuwamy nad wypełnianiem 22 zobowiązań dotyczących podniesienia dobrostanu kurcząt, podjętych przez największe północnoamerykańskie i europejskie koncerny spożywcze.
Wśród firm, które w ostatnim czasie podjęły zobowiązania dotyczące dobrostanu kurcząt są m.in.: Waitrose, KFC oraz 5 największych francuskich firm spożywczych (w tym Intermarche). Wielkie amerykańskie firmy, w tym największy w USA Tyson inwestują w alternatywne produkty bezmięsne.
DOBROSTAN RYB
Dzięki działaniom, które prowadziliśmy w Polsce we współpracy z innymi organizacjami w 2019 roku ze sprzedaży żywych karpi wycofały się firmy: SelgrosCash&Carry, Auchan, Tesco, a Kaufland zobowiązał się do tego w 2020 roku.
Rozliczanie ze złożonych obietnic: Praca naszej organizacji nie kończy się w momencie, gdy firma podejmuje zobowiązania dotyczące poprawy dobrostanu zwierząt.
W 2018 roku uruchomiliśmy Europejski program Egg Track, który weryfikuje postępy w realizacji zobowiązań dotyczących wycofywania ze sprzedaży jaj z chowu klatkowego. Pod koniec 2019 roku opublikowaliśmy polski raport Egg Track.
Polski raport pokazał, że pomimo deklaracji o rezygnacji z używania jaj klatkowych do 2025 r., polskie firmy pozostają w tyle za resztą Europy, jeśli chodzi o informowanie o postępach w realizacji tych zobowiązań. Spośród 22 firm działających w Polsce ze zobowiązaniami do 2025 r. tylko 10 z nich częściowo informuje o postępach w realizacji swoich zobowiązań (tj. co najmniej jednej części łańcucha dostaw jaj). Są to: McDonald's, Danone, Mars, Burger King, Subway, Danone, Mondelez, Unilever, Mars i Nestle. Wszystkie wykazują średni postęp w całej Europie. Żaden ze sprzedawców detalicznych działających w Polsce nie informuje o postępach w realizacji zobowiązań na 2025 r. W przeciwieństwie do reszty Europy, gdzie sektor detaliczny przoduje w zakresie postępów w realizacji zobowiązań). Pełna treść raportu tutaj.
W listopadzie 2019 roku TESCO zadeklarowało wycofanie się ze sprzedaży żywych karpi, niemniej udostępniło parkingi przed swoimi sklepami zewnętrznym sprzedawcom. Ponieważ stało to w sprzeczności z wcześniejszymi deklaracjami firmy, zareagowaliśmy. Akcja, którą zainicjowaliśmy zaowocowała ponad 5 tys. emaili, które w 2 tygodnie wysłaliście bezpośrednio do Tesco, by wyrazić protest dla tego typu działań.
NASZE SUKCESY W CHINACH:
Dzięki ludziom takim jak Ty, działania Compassion w najbardziej zaludnionym kraju świata przynosi coraz bardziej znaczące efekty. Nasze zaangażowanie i rozmowy z chińskimi firmami pozwoliło jak do tej pory doprowadzić do zmian, które przekładają się na poprawę dobrostanu ponad 283 milionów zwierząt hodowlanych.
CO DALEJ?
- Będziemy zachęcać kolejne firmy do wycofania ze sprzedaży jaj z chowu klatkowego i do weryfikacji, czy producenci i dostawcy jaj rzeczywiście dbają o dobrostan kur niosek.
- Będziemy wspierać firmy w wypełnianiu zobowiązań dotyczących zachowania i uwzględniania dobrostanu kurczaków hodowanych na mięso. Rozliczymy je ze złożonych obietnic.
- Będziemy wpływać na największe firmy spożywcze i zachęcać je do promowania mniejszego spożycia mięsa, produktów mlecznych i jaj, zgodnie z duchem naszego przesłania "Jedz mniej, jedz lepiej"
Zjednoczeni w trosce o los zwierząt hodowlanych
3 810 832 - tyle działań na przestrzeni 2018/2019 roku na rzecz zakończenia okrucieństwa wobec zwierząt podjęli sojusznicy Compassion in World Farming na całym świecie. Podpisywaliście petycje, wysyłaliście emaile do polityków, braliście udział w akcjach ulicznych, biegaliście w maratonach, wspieraliście finansowo. Wszystko to w trosce o lepsze jutro dla zwierząt! Dziękujemy!
11 miliardów razy - tyle razy nasz przekaz dotarł do ludzi na całym świecie, w prasie, Internecie, Social Mediach, telewizji i radiu. Tylko w Polsce w zaledwie 2 miesiące dotarliśmy do blisko 4 milionów osób dzięki publikacjom w największych mediach: prasie drukowanej (Wysokie Obcasy z nakładem 129 000 egzemplarzy!), TV, radiu, publikacjach internetowych.
DZIĘKUJEMY!
Wspierając nas stajesz się częścią silnego, światowego ruchu, którego celem jest zakończenie okrucieństwa hodowli przemysłowej. Poruszasz serca i wpływasz na poglądy społeczności, firm i decydentów. Moc Twojego współczucia daje zwierzętom hodowlanym życie, które warto przeżyć.
Jak możesz nas wesprzeć w tym roku?
Na co przeznaczamy przekazane wsparcie?
29,5% na kampanie europejskie i brytyjskie
Aby poprawiać i ulepszać przepisy prawne i czuwać nad należytym egzekwowaniem istniejących, by skutecznie chronić przed okrucieństwem zwierzęta hodowlane
25,8% na kampanie o globalnym zasięgu
Aby wreszcie światowi decydenci przyznali, że działania prowadzące do zakończenia hodowli przemysłowej są niezbędne i że należy wprowadzić zrównoważony system żywienia w myśl idei „Jedz mniej, jedz lepiej”.
21,7% na działania skierowane do biznesu spożywczego (Food Business)
Aby wykorzystać moc światowego przemysłu spożywczego dla osiągnięcia szybkiej poprawy życia milionów zwierząt.
23% na pozyskanie funduszy
By sfinansować naszą pracę i rozwijać globalny ruch przeciwko hodowli przemysłowej. Wydatki te obejmują strategiczne reinwestycje mające na celu zwiększenie zrównoważonego finansowania naszych kampanii i Programu Food Businessu.