09.08.2016
Czy to wymagania konsumentów, czy też kampanie organizacji działających na rzecz zwierząt, a najpewniej kombinacja obu czynników - najważniejsze, że prowadzi do zmian.
W ciągu minionych dwóch lat co rusz któraś z wielkich firm branży gastronimicznej podejmowała decyzję o rezygnacji z jajek pochodzących z chowu klatkowego, w UE oznaczanych cyfrą"3".
Ostatnio ucieszyła nas jednak szczególnie ta wiadomość - Aldi jest pierwszym supermarketem, który zdecydował o rezygnacji ze sprzedaży "trójek" do 2025 r., również w Polsce. Decyzja obejmie wszystkie sklepy sieci Aldi Nord, a więc również te w naszym kraju. Warto tutaj wspomnieć o akcji sprzed paru lat skierowanej do sieci Kaufland - pomimo tego, że w Niemczech sieć ta nie sprzedaje "trójek", polski oddział nie zdecydował się na podobny krok i nie pomogła, jak na razie, kampania prowadzona przez stowarzyszenie Otwarte Klatki oraz apele konsumentów. Dlatego warto docenić Aldiego!
Dosłownie chwilę wcześniej podobna decyzja o zasięgu globalnym przyszła od firmy Sodexo, która oferuje m.in. catering. Sodexo działa w 80 krajach i obsługuje 32 000 placówek! Być może nie każdy wie, że np. w Polsce już od jakiegoś czasu firma nie używa jajek "trójek", dzięki czemu posiłki serwowane w Sejmie czy na Stadionie Narodowym zawierają tylko jajka bezklatkowe.
Więcej o decyzji Sodexo można przeczytać tutaj.
Jajka z chowu klatkowego wycofa też ze swojej oferty Tesco. Wprawdzie na razie dotyczy to wyłącznie Wielkiej Brytanii, ale mamy nadzieję, że to tylko pierwszy krok, a decyzja będzie się rozszerzać o kolejne kraje, w których są sklepy tej sieci.
Zapewne każdy zna marki takie jak Milka czy Lu, ale nie każdy wie, że należą do koncernu Mondelēz International, który zrezygnuje z używania jajek klatkowych do 2020 r. w USA i Kanadzie oraz do 2025 r. w Europie. Będzie można jeść ciasteczka i czekoladę z trochę mniejszymi wyrzutami sumienia ;)
Dla wielu osób niespodzianką może okazać się fakt, że w krajach UE McDonald's nie używa jajek "trójek", a w zeszłym roku firma zdecydowała się również na ten krok w USA i Kanadzie. Więcej tutaj.
Do 2025 r. podobne zmiany zostaną wprowadzone także przez największego detalistę na świecie - firmę Walmart oraz największą na świecie firmę cateringową Compass, która działa również w Polsce.
Większość firm daje sobie czas na wprowadzenie tych zmian i zdajemy sobie sprawę, że rok 2025 czy nawet 2020 mogą wydawać się odległe. Sami chcielibyśmy, żeby stało się to o wiele szybciej, ale wiemy też, że szczególnie w przypadku dużych firm trzeba dokonać zmian obowiązujących umów, a przede wszystkim dać możliwość dostawcom na dostosowanie sposobu chowu kur.
Czekamy więc na decyzje kolejnych firm i z uwagą będziemy się przyglądać postępom tych, które już się na to zdecydowały. Obietnice są ważne, ale efekty jeszcze ważniejsze.