Ikona wyszukiwania

Nowy raport ChickenTrack – nieśmiałe kroki w dobrą stronę?

News Section Icon Opublikowane 21.03.2025

Najnowsza edycja europejskiego raportu ChickenTrack podkreśla zróżnicowane postępy firm w wypełnianiu zobowiązań Better Chicken Commitments (BCC) w miarę zbliżania się terminu wprowadzenia pozytywnych zmian ustalonego na 2026 rok. Wśród firm zgłaszających planowy postęp znajdują się dwie sieci operujące w Polsce: Carrefour Polska oraz Auchan Polska.

Zbliżenie na dwie kury patrzące na siebie

ChickenTrack monitoruje zgodność firm z popartymi naukowo kryteriami BCC, które po pełnym wdrożeniu znacząco poprawią jakość życia milionów kurczaków brojlerów.

Ponad 380 firm przystąpiło do BCC w Europie, a ChickenTrack 2024 ocenia postępy 93 najbardziej wpływowych z nich - wybranych na podstawie znaczenia geograficznego, wielkości i ogólnego „wpływu na kurczaka” - w ośmiu krajach europejskich. Obejmują one 37 sprzedawców detalicznych i dostawców gotowych posiłków, dziewięć firm świadczących usługi gastronomiczne i hotelarskie, 29 restauracji, 11 wytwórców i siedmiu producentów.

Postęp firm w Polsce

Dwie popularne w Polsce sieci handlowe Carrefour Polska oraz Auchan Polska wskazały postępy w kilku kryteriach BCC, w tym postęp w odchodzeniu od szybkorosnących ras kurczaków (wdrożony w 30%). Dodatkowo, polski Auchan wprowadził już w 100% skuteczniejszą metodę ogłuszania, Carrefour jest w trakcie tej tranzycji, osiągając na ten moment 50%.

Możesz pomóc nam nakłonić więcej supermarketów do wejścia na drogę dobrych zmian. Wyślij przygotowaną przez nas wiadomość do reszty sieci działających w Polsce, by przekonać je do przystąpienia do BCC i zadbania o dobrostan kurczaków!

Chcesz być na bieżąco? W naszym rankingu supermarketów w Polsce pod kątem dobrostanu zwierząt w ich łańcuchu dostaw możesz monitorować postępy 15 głównych sieci. Sprawdzisz ile punktów dostały m.in. w kategoriach dobrostanu kur niosek, kurczaków hodowanych na mięso oraz świń.

Międzynarodowe postępy

Spośród 93 monitorowanych firm, 64 informują o postępach, jednak 29 nie opublikowało jeszcze żadnych aktualizacji. Wśród grupy zgłaszającej postępy znalazło się aż 11 firm, które robią to w tym roku po raz pierwszy.

Kryteria BCC obejmują:

  • zmniejszoną gęstość obsady,
  • rezygnację z ras szybkorosnących na rzecz wolnorosnących,
  • zapewnienie zwierzętom naturalnego światła,
  • dostępność materiałów wzbogacających,
  • stosowanie skuteczniejszej metody ogłuszania – kontrolowanego ogłuszania atmosferycznego (CAS),
  • audyt zgodności z BCC.

Przejście na inną rasę i gęstość obsady to dwa najtrudniejsze do spełnienia kryteria produkcyjne, które charakteryzują się najniższymi wskaźnikami przejścia. Wśród firm raportujących postępy według tych kryteriów, tylko dwie - Schiever Distribution i Waitrose - zgłosiły 100% postęp w zakresie zagęszczenia obsady, a sześć kolejnych przekroczyło 50%: Eataly Italy, Papa Johns UK, Greggs, Danone Group, Subway EMEA, Alcampo.

Schiever Distribution jest jedyną firmą, która zgłosiła 100% postęp w zakresie rasy, a Eataly i Monoprix również poczyniły znaczne postępy w tym obszarze, zgłaszając ponad 50% postęp.

Niestety wiele firm nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań w zakresie BCC, a niektóre z nich zgłaszają mniej niż 20% zmian w kluczowych kryteriach BCC. ChickenTrack 2024 ujawnia ten brak postępów jako wyraźny sygnał ostrzegawczy, wzywając firmy do poważnego potraktowania swoich zobowiązań i podjęcia zdecydowanych działań już teraz.

Cały raport ChickenTrack 2024 w języku angielskim znajdziesz na specjalnej dedykowanej stronie.

Wzywamy firmy do bezzwłocznego podjęcia działań, poprzez mapowanie swoich łańcuchów dostaw, zabezpieczanie niezbędnych inwestycji i budowanie długoterminowych relacji partnerskich w celu zapewnienia płynnej transformacji. Jasne, publicznie dostępne harmonogramy i regularne raportowanie są niezbędne do utrzymania zaufania klientów, akcjonariuszy i inwestorów.

Przyłącz się do naszego apelu - wyślij supermarketom maila w tej sprawie.

Globe

Używasz przestarzałej przeglądarki, której nie obsługujemy. Uaktualnij swoją przeglądarkę, aby poprawić bezpieczeństwo.

Jeśli masz więcej pytań na ten temat lub inną sprawę, skontaktuj się z nami pod adresem kontakt@ciwf.pl. Na wszystkie pytania odpowiadamy w ciągu dwóch dni roboczych. Jednak ze względu na dużą liczbę korespondencji, jaką otrzymujemy, czasami może to potrwać nieco dłużej. Prosimy, poczekaj aż odpowiemy na Twoje pytanie. Ewentualnie, jeśli Twoje zapytanie jest pilne, możesz skontaktować się z nami bezpośrednio dzwoniąc pod numer +48 22 428 23 56  (od poniedziałku do piątku od 9 do 17:30).