Najnowsza edycja europejskiego raportu ChickenTrack podkreśla zróżnicowane postępy firm w wypełnianiu zobowiązań Better Chicken Commitments (BCC) w miarę zbliżania się terminu wprowadzenia pozytywnych zmian ustalonego na 2026 rok. Wśród firm zgłaszających planowy postęp znajdują się dwie sieci operujące w Polsce: Carrefour Polska oraz Auchan Polska.

ChickenTrack monitoruje zgodność firm z popartymi naukowo kryteriami BCC, które po pełnym wdrożeniu znacząco poprawią jakość życia milionów kurczaków brojlerów.
Ponad 380 firm przystąpiło do BCC w Europie, a ChickenTrack 2024 ocenia postępy 93 najbardziej wpływowych z nich - wybranych na podstawie znaczenia geograficznego, wielkości i ogólnego „wpływu na kurczaka” - w ośmiu krajach europejskich. Obejmują one 37 sprzedawców detalicznych i dostawców gotowych posiłków, dziewięć firm świadczących usługi gastronomiczne i hotelarskie, 29 restauracji, 11 wytwórców i siedmiu producentów.
Postęp firm w Polsce
Dwie popularne w Polsce sieci handlowe Carrefour Polska oraz Auchan Polska wskazały postępy w kilku kryteriach BCC, w tym postęp w odchodzeniu od szybkorosnących ras kurczaków (wdrożony w 30%). Dodatkowo, polski Auchan wprowadził już w 100% skuteczniejszą metodę ogłuszania, Carrefour jest w trakcie tej tranzycji, osiągając na ten moment 50%.
Możesz pomóc nam nakłonić więcej supermarketów do wejścia na drogę dobrych zmian. Wyślij przygotowaną przez nas wiadomość do reszty sieci działających w Polsce, by przekonać je do przystąpienia do BCC i zadbania o dobrostan kurczaków!
Chcesz być na bieżąco? W naszym rankingu supermarketów w Polsce pod kątem dobrostanu zwierząt w ich łańcuchu dostaw możesz monitorować postępy 15 głównych sieci. Sprawdzisz ile punktów dostały m.in. w kategoriach dobrostanu kur niosek, kurczaków hodowanych na mięso oraz świń.
Międzynarodowe postępy
Spośród 93 monitorowanych firm, 64 informują o postępach, jednak 29 nie opublikowało jeszcze żadnych aktualizacji. Wśród grupy zgłaszającej postępy znalazło się aż 11 firm, które robią to w tym roku po raz pierwszy.
Kryteria BCC obejmują:
- zmniejszoną gęstość obsady,
- rezygnację z ras szybkorosnących na rzecz wolnorosnących,
- zapewnienie zwierzętom naturalnego światła,
- dostępność materiałów wzbogacających,
- stosowanie skuteczniejszej metody ogłuszania – kontrolowanego ogłuszania atmosferycznego (CAS),
- audyt zgodności z BCC.
Przejście na inną rasę i gęstość obsady to dwa najtrudniejsze do spełnienia kryteria produkcyjne, które charakteryzują się najniższymi wskaźnikami przejścia. Wśród firm raportujących postępy według tych kryteriów, tylko dwie - Schiever Distribution i Waitrose - zgłosiły 100% postęp w zakresie zagęszczenia obsady, a sześć kolejnych przekroczyło 50%: Eataly Italy, Papa Johns UK, Greggs, Danone Group, Subway EMEA, Alcampo.
Schiever Distribution jest jedyną firmą, która zgłosiła 100% postęp w zakresie rasy, a Eataly i Monoprix również poczyniły znaczne postępy w tym obszarze, zgłaszając ponad 50% postęp.
Niestety wiele firm nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań w zakresie BCC, a niektóre z nich zgłaszają mniej niż 20% zmian w kluczowych kryteriach BCC. ChickenTrack 2024 ujawnia ten brak postępów jako wyraźny sygnał ostrzegawczy, wzywając firmy do poważnego potraktowania swoich zobowiązań i podjęcia zdecydowanych działań już teraz.
Cały raport ChickenTrack 2024 w języku angielskim znajdziesz na specjalnej dedykowanej stronie.
Wzywamy firmy do bezzwłocznego podjęcia działań, poprzez mapowanie swoich łańcuchów dostaw, zabezpieczanie niezbędnych inwestycji i budowanie długoterminowych relacji partnerskich w celu zapewnienia płynnej transformacji. Jasne, publicznie dostępne harmonogramy i regularne raportowanie są niezbędne do utrzymania zaufania klientów, akcjonariuszy i inwestorów.
Przyłącz się do naszego apelu - wyślij supermarketom maila w tej sprawie.