Nasza gala uroczystego rozdania nagród Good Farm Animal Welfare Awards odbyła się wczoraj, 21 października, w Paryżu. Rozdaliśmy 49 nagród firmom z ponad 15 krajów za ich wiodącą rolę w poprawie dobrostanu zwierząt hodowlanych i promowaniu bardziej zrównoważonych łańcuchów dostaw. Wydarzenie prowadzone przez Deborah Meaden, Patronkę Compassion i orędowniczkę zrównoważonego biznesu, było okazją do wyróżnienia firm, których zaangażowanie pozytywnie wpłynie na życie ponad 500 milionów zwierząt rocznie.
Przyznaliśmy rekordową liczbę nagród firmom wiodącym w ruchu bezklatkowym kur, świń i królików, wzmacniając tym samym naszą misję Zakończenia Epoki Klatkowej. Ci wiodący producenci udowadniają, że hodowla bezklatkowa jest nie tylko opłacalna i godna naśladowania, ale także korzystna dla ich klientów, marki i zwierząt w ich łańcuchu dostaw.
Lidia Krawczyk, nasza Food Business Manager skomentowała: „Nagrody, które wręczamy firmom mają nie tylko znaczenie symboliczne. Za nimi stoi wielomiesięczna, czasami wieloletnia praca całych zespołów wyróżnionych firm, ich dostawców i samych hodowców, a także nasza praca, w roli doradczej. To nie tylko analiza kryteriów, to często zmiany w całym podejściu firmy do tematyki dobrostanu, pociągające za sobą realne zmiany w hodowli, przebudowa całych systemów chowu zwierząt.
Będąc na samym wydarzeniu i mając okazję rozmawiać z wieloma z nimi, wiem, z jaką dumą i emocjami odbierają to wyróżnienie, i jak ważne jest to, abyśmy kontynuowali naszą pracę, dla dobrostanu zwierząt, i dla ludzi, dla których ten dobrostan jest tak ważny”.
Lidl z Good Egg Award
Lidl jest jedną z największych sieci handlowych działających w Polsce. Firma zobowiązała się do wycofania jaj z chowu klatkowego ze swojego łańcucha dostaw do końca 2025 roku. Od kilku lat w przejrzysty sposób informuje o swoich postępach w kierunku wdrożenia 100% jaj bezklatkowych. W 2024 r. osiągnęli wynik 58% jaj świeżych pochodzących z chowu bezklatkowego (w tym znaczny udział 30% jaj z chowu wolnowybiegowego i ekologicznego), a także 99% jaj bezklatkowych w składzie produktów marki własnej. Lidl Polska złożył w tym roku również oświadczenie, że nie stosuje systemów combi w swoim łańcuchu dostaw. Doceniamy przejrzystą komunikację Lidl Polska, ich poważne zaangażowanie i stałe postępy we wdrażaniu jaj bezklatkowych.
„Lidl Polska to firma społecznie odpowiedzialna, kierująca się również troską o dobrostan zwierząt w łańcuchu dostaw. Stawiamy na ciągłe podnoszenie standardów hodowli i procedury odpowiedzialnego i zrównoważonego zakupu produktów odzwierzęcych. Wyróżnienie Good Egg Award 2024 to potwierdzenie efektywności naszych starań oraz inspiracja do podejmowania jeszcze większego wysiłku na rzecz dobrostanu zwierząt.” – skomentowała Aleksandra Robaszkiewicz, Dyrektorka ds. Corporate Affairs i CSR w firmie.
Kluczowy czas dla zwierząt i środowiska
Tegoroczne nagrody zademonstrowały postęp, jaki firmy na całym świecie robią w kierunku bardziej humanitarnej i zrównoważonej produkcji żywności. Zarówno małe, jak i duże firmy zostały wyróżnione za swoje wysiłki na rzecz przeciwdziałania negatywnemu wpływowi produkcji żywności na środowisko, takiemu jak degradacja gleby i utrata bioróżnorodności, poprzez stosowanie praktyk regeneracyjnych.
Dr Tracey Jones, dyrektorka globalna naszego działu Food Business skomentowała: „Zróżnicowanie geograficzne, wachlarz gatunków i ogromna liczba zwierząt, które zyskają dzięki działaniom tegorocznych laureatów, są naprawdę niezwykłe. Dzięki firmom reprezentującym Indie, Japonię, Chiny, Tajlandię, Nową Zelandię, a także Brazylię, Chile i USA, globalny zasięg naszego przesłania na rzecz pozytywnych zmian jest wyraźnie widoczny.
Zdobywcy naszych nagród podjęli zdecydowane działania, pokazując, że skuteczne modele biznesowe mogą kwitnąć, jednocześnie stawiając na pierwszym miejscu dobrostan zwierząt. Klatki są symbolem hodowli przemysłowej i widok tak wielu firm rezygnujących całkowicie z systemów klatkowych i torujących drogę ku lepszej przyszłości jest inspirujący. Aby stworzyć prawdziwie przyszłościowy system produkcji żywności, potrzebujemy teraz, aby ustawodawcy poszli w ich ślady”.
Bezklatkowa przyszłość Europy w rękach KE
Jednak przyszłość w pełni wolna od klatek wciąż uzależniona jest od reformy prawa. Ponad 1,4 miliona obywateli UE poparło inicjatywę „End the Cage Age - Koniec Epoki Klatkowej”, co skłoniło Komisję Europejską do zaproponowania zakazu hodowli klatkowej do końca 2023 roku. Chociaż poprzednia Komisja nie dotrzymała tego terminu, ostatnie postępy w Strategicznym Dialogu na temat Rolnictwa UE pozwalają mieć nadzieję. Wzywamy nową Komisję do przyjęcia tych zaleceń i pilnego przedstawienia propozycji zakazu hodowli klatkowej najpóźniej do 2026 roku.
Wsparcie ze strony przedsiębiorstw ma zasadnicze znaczenie dla wprowadzenia zakazu stosowania klatek w całej UE, a nasz niedawny raport pokazuje, w jaki sposób część europejskich firm przoduje w tym zakresie. Podczas ceremonii wręczenia nagród Philip Lymbery, dyrektor generalny Compassion, przeprowadził także rozmowę z Francesco Tramontinem, wiceprezesem ds. relacji instytucjonalnych w UE w Ferrero, który podzielił się drogą firmy do wyeliminowania produkcji klatkowej i jej wsparciem dla zakazu klatkowego w UE, inspirując innych do pójścia w jej ślady.
Omówienie pełnych wyników tegorocznego rozdania nagród znajdziesz na stronie naszego działu FoodBusiness (w języku angielskim).