Jesteśmy w tyle
Według danych za 2022 r. (Komisja Europejska) w Polsce prawie 72% kur niosek nadal przebywa w klatkach, czyli znacznie więcej niż średnia europejska wynosząca 45%.
Forum miało na celu umożliwienie dyskusji, zaadresowanie barier i stymulację polskiego sektora jaj do płynniejszego i szybszego przejścia na systemy bezklatkowe, które zapewniają kurom lepsze warunki dobrostanowe.
Uczestnicy rozmów
Wydarzenie zgromadziło 40 delegatów z wiodących firm branży spożywczej w Polsce, w tym sieci supermarketów i producentów jaj, m.in. Carrefour Polska, Lidl Polska, Schiever, Grupa Żabka, Grupa Mousquieters (Intermarche), Grupa Eurocash, Aktiw, Polskie Fermy, Fermy Drobiu Mizgier, Suflidowo , Jaj-pol Stanowice, Verbeek Polska i kilka innych.
Wśród prelegentów oklaskiwaliśmy m.in.: Aktiw (producenta systemów alternatywnych, właściciela marki Kotlina Natury z Sudetów), Credit Agricole Bank Polska, który podzielił się analizą rynkową i perspektywami w ramach przejścia na chów bezklatkowy, Vencomatic Group (producenta systemów bezklatkowych z Holandii) i firmę Kipster z Holandii, której właściciel przedstawił nam swój rewolucyjny model hodowli oparty na wysokim dobrostanie i jednocześnie z neutralnymi emisjami CO2.
Punkty widzenia
Dzięki tak różnorodnym mówcom byliśmy w stanie przyjrzeć się tematowi z kilku różnych punktów widzenia: nie tylko z punktu widzenia dobrostanu zwierząt, ale także z finansowego/rynkowego, z perspektywy modelu biznesowego, z punktu widzenia środowiska i producenta.
Carrefour Polska nagrodzony
Po serii prezentacji odbył się panel dyskusyjny na temat systemów chowu w przyszłości, a wydarzenie zakończyło się uroczystym momentem: nasza fundacja przekazała Carrefour Polska pierwszą w Polsce nagrodę Good Egg Award!