Dr Tracey Jones, Dyrektor ds. Food Business w naszej fundacji, dzieli się informacjami o laureatach i swoimi przemyśleniami po wręczeniu dorocznych nagród Good Farm Animal Welfare Awards w Londynie.
Tracey jest dyrektorem departamentu Food Business w Compassion od 2013 roku. Nadzoruje jego rozwój oraz współpracuje z wiodącymi światowymi brandami i przedsiębiorstwami spożywczymi w Europie, Stanach Zjednoczonych i regionie Azji i Pacyfiku.
Jej pasją jest dokonywanie rzeczywistych, trwałych zmian dla dobrostanu zwierząt hodowlanych i dostrzega pilną potrzebę przywrócenia równowagi systemu żywnościowego, aby zmniejszyć naszą zależność od żywności pochodzenia zwierzęcego. Wykorzystuje więc siłę wielkiego biznesu do wprowadzania znaczących zmian dla zwierząt.
O nagrodach Good Farm Animal Welfare
Po dwóch latach ceremonii wirtualnych wczoraj z radością mogliśmy wreszcie osobiście dotknąć nagród Good Farm Animal Welfare. Z przyjemnością powitaliśmy ponownie dziennikarkę i długoletnią sympatyczkę Compassion, Lucy Siegle, która była gospodynią wieczoru, a także Nicka Jacobsa, dyrektora IPES-Food. Przemówienie programowe Nicka na temat różnych podejść do balansowania wpływu na środowisko i dobrostan zwierząt w ramach zrównoważonego systemu żywnościowego było naprawdę inspirujące.
Kiedy ponad 12 lat temu uruchomiliśmy program Food Business, naszą misją było podniesienie bazowych standardów dobrostanu zwierząt gospodarskich w łańcuchach dostaw wiodących przedsiębiorstw i z radością ogłaszam, że każdego roku nasz program przynosi korzyść 2,5 miliardom zwierząt.
W miarę jak wkraczamy w kolejny okres strategiczny, biorąc pod uwagę pilność kryzysu klimatycznego, przyrodniczego i zdrowotnego, tylko podejście holistyczne – które chroni zdrowie i dobrostan zwierząt, ludzi i planety – pozwoli stworzyć globalny system żywnościowy godny przyszłych pokoleń.
Dlatego naszym celem jest współpraca z brandami i przedsiębiorstwami spożywczymi na całym świecie w celu odmiany życia zwierząt gospodarskich, zmniejszenia naszej zależności od żywności pochodzenia zwierzęcego i promowania bardziej regeneracyjnego, przyjaznego dla przyrody rolnictwa.
Pierwsza złota Planet Friendly Award
Podczas ceremonii wręczenia nagród, w ramach dyskusji panelowej znakomicie poprowadzonej przez prezentera i weterynarza Jamesa Greenwooda, przedstawiciele Compass Group, Carrefour i CCLA Investment Management Ltd rozmawiali o tym, co robią z myślą o przyszłej przestrzeni spożywczej, a dla mnie najbardziej ekscytujący był fakt, że tak wielu laureatów tegorocznych nagród już rozpoczęło podróż w tym kierunku.
Być może najlepszym przykładem jest firma Compass Group (Wielka Brytania i Irlandia), która otrzymała pierwszą pełną nagrodę Planet Friendly Award, osiągając ZŁOTY poziom za zobowiązanie do redukcji białka pochodzenia zwierzęcego o 25% do 2025 r.
Jej plan Zero Netto obejmuje zobowiązanie do przejścia na 40% białek pochodzenia roślinnego do 2030 r. (co najmniej 25% do 2025 r.); ponadto do 2030 r. 70% jej 5 głównych kategorii artykułów spożywczych będzie pochodzić z rolnictwa regeneracyjnego.
Firma przyjęła ambitne, holistyczne podejście do zrównoważonej produkcji żywności – i mamy nadzieję, że inne przedsiębiorstwa spożywcze pójdą w jej ślady.
Temat przewodni: zaangażowanie globalne
Zaangażowanie globalne było tematem przewodnim nagród za rok 2022. W tym roku byliśmy świadkami prawdziwie międzynarodowego charakteru ruchu na rzecz produkcji bezklatkowej; zwycięzcy pochodzili z całego świata, a niektórzy z nich odebrali nagrodę po raz pierwszy.
Z przyjemnością wręczyliśmy pierwsze nagrody Good Egg Award w Japonii – dla sieci handlowej Shunrakuzen – oraz w Hiszpanii – dla czołowego producenta jajek Huevos Guillén. W Chinach firma Zoo Coffee jako pierwsza w swoim sektorze otrzymała nagrodę Good Egg Award, obok producenta jajek PianGuan Yong Ao, a siedmiu producentów otrzymało nagrody Good Pig Production Award.
Carrefour został pierwszym dużym sprzedawcą detalicznym w Brazylii nagrodzonym za wprowadzenie wyższych standardów dobrostanu kur niosek. Otrzymał wyróżnienie Good Egg Commendation za zaangażowanie w sprzedaż jaj bezklatkowych własnej marki i nagrodę Best Retailer Marketing Award za kampanię marketingową wewnątrz sklepów, promującą korzystny wpływ jaj bezklatkowych na dobrostan kur – posunięcie, które niewątpliwie wzmocni ruch na rzecz produkcji bezklatkowej w tym regionie.
Carrefour Francja otrzymał nagrodę Good Chicken Award za znaczne postępy w zakresie spełniania kryteriów Better Chicken Commitment w odniesieniu do świeżego/mrożonego kurczaka, a włoska firma Cortilia jako pierwsza w swoim sektorze otrzymała nagrodę Good Chicken Award we Włoszech.
Wręczyliśmy dwie nagrody Rabbit Innovation Award firmie BreFood w Niemczech (producenci są liderami w produkcji bezklatkowej w Chinach) i Wisium we Francji. Oba te przedsiębiorstwa opracowały innowacyjne, bezklatkowe systemy hodowli królików ze stałym dostępem do ogrodów zimowych, gdzie króliki mają możliwość wyjścia na zewnątrz na wzbogacony wybieg na świeżym powietrzu, aby cieszyć się świeżym powietrzem i światłem słonecznym.
Tymczasem sieć Domino's otrzymała tegoroczną prestiżową nagrodę Cage Free Award w uznaniu jej pracy na rzecz zakończenia stosowania WSZYSTKICH klatek dla WSZYSTKICH gatunków zwierząt w jej europejskim łańcuchu dostaw.
Nasze nagrody dla zrównoważonego rolnictwa
Nasze dwie nagrody Sustainable Food and Farming Award trafiły do firm po przeciwnych stronach świata, które pomagają producentom wprowadzać lepsze standardy dobrostanu zwierząt i ochrony środowiska oraz zrównoważone metody uprawy.
Hilltribe Organics Ltd (HTO) to wspaniała inicjatywa, która nie tylko sprzyja rozwojowi rynku ekologicznych jaj z wolnego wybiegu w Tajlandii, ale także wspiera społeczności lokalne i promuje zrównoważone i regeneracyjne praktyki rolnicze.
Francuska firma mleczarska Laiteries H.Triballat-Rians odebrała nagrodę korporacyjną za projekt „Zrównoważona hodowla zwierząt”. Zachęca ona do rozwoju dostępu do pastwisk w 100% swoich gospodarstw (współpracuje z 450 producentami) i pracuje nad wydłużeniem życia krów i kóz w swoim łańcuchu dostaw.
Stopniowo wycofuje się również ze stosowania wylesiającej soi w paszy, a także sadzi do 40 km nowych żywopłotów. Ta praca została oceniona jako dobry przykład tego, jak grupa mleczarska może pomóc swoim rolnikom w przyjęciu lepszych standardów dobrostanu zwierząt i ochrony środowiska oraz zrównoważonych środków rolniczych.
Innowacje dla zwierząt
Firma MOWI, największy na świecie producent łososia atlantyckiego, otrzymała nagrodę Special Recognition Award, ponieważ jako pierwszy producent podjęła globalne zobowiązania dotyczące dobrostanu w odniesieniu do hodowli i uboju łososia atlantyckiego.
Chociaż wspaniale jest widzieć wszystkie te zobowiązania na całym świecie, musimy nieustannie przesuwać granice pomiarów i poprawy dobrostanu zwierząt, a to właśnie robi Waitrose. Firma ta zdobyła tegoroczną nagrodę Best Retailer Innovation Award za opracowanie pierwszej aplikacji do jakościowej oceny behawioralnej, która mierzy dobrostan emocjonalny zwierząt, aby pomagać w dążeniu do ciągłej poprawy jakości ich życia.
Ciągłe dążenie Waitrose do bycia najlepszymi i postępowania w sposób właściwy dla zwierząt i klientów czyni z nich prawdziwych liderów w dziedzinie dobrostanu zwierząt gospodarskich, dlatego już czwarty rok z rzędu firma ta zdobyła nagrodę dla najlepszego sprzedawcy detalicznego Best Retailer Award.
Tegoroczne nagrody były naprawdę inspirujące – widzieliśmy szereg firm wykazujących autentyczne przywództwo i motywację w czasie, gdy światowy przemysł spożywczy stanął w obliczu poważnych problemów po pandemii, a teraz wojny w Ukrainie. Widzimy pozytywne oznaki globalnych zmian i, co jest ekscytujące, wiele możliwości zintensyfikowania działań, które pomogą prowadzić do transformacji, aby nakierować nas w stronę bardziej humanitarnego, zrównoważonego i solidnego systemu żywnościowego dla wszystkich.
dr Tracey Jones