Ikona wyszukiwania

Giganci branży spożywczej: czas na Koniec Epoki Klatkowej

News Section Icon Opublikowane 17.03.2021

Laying Hens Free Range19 Soil Assc Copyright CIWF

Dziś, 17 marca, największe firmy branży spożywczej wystosowały przełomowy list do Komisji Europejskiej i członków Parlamentu Europejskiego. Wspierają w nim główny postulat naszej Europejskiej Inicjatywy Obywatelskiej „Koniec Epoki Klatkowej”, czyli unijny zakaz hodowli klatkowej.

Które firmy wspierają Koniec Epoki Klatkowej?

To naprawdę niebagatelne wsparcie. Wśród sygnatariuszy listu znajdują się firmy takie jak ALDI Nord, Barilla Group, Fattoria Roberti, Ferrero, Inter IKEA Group, Jamie Oliver Group, Le Groupement Les Mousquetaires, Mondelēz International, Nestlé oraz Unilever, czyli prawdziwi giganci europejskiej branży spożywczej. W liście zaznaczają, że pierwszym etapem unijnego zakazu hodowli klatkowej mógłby być zakaz hodowli klatkowej kur niosek. Podkreślają przy tym, że „systemy bezklatkowe są szeroko stosowane, ekonomicznie opłacalne i zapewniają kurom nioskom lepsze warunki życia”.

List jest potwierdzeniem szerszego biznesowego trendu. Poza sygnatariuszami listu, ponad 1000 przedsiębiorstw w Europie[1] - detalistów, producentów i dostawców usług gastronomicznych – zrezygnowało już z klatek dla kur niosek lub zobowiązało się do tego do 2025 roku.

Widzimy, że zmiany na poziomie europejskim nastąpią prędzej czy później. Zamiast bezczynnie na te zmiany czekać, możemy się do nich w Polsce przygotować. Robią to już Czechy, Niemcy czy Słowacja, nasi sąsiedzi, którzy już rozpoczęli wygaszanie chowu klatkowego kur niosek. Niestety w planach Wspólnej Polityki Rolnej dla Polski nie widziałam żadnego punktu, który dotyczyłby dobrostanu kur niosek. Nie rozumiem dlaczego jest to pomijany temat, skoro hodujemy rocznie w Polsce ponad 46 milionów kur, w tym 40,5 miliona w klatkach.

- komentuje Małgorzata Szadkowska, prezeska naszej fundacji i członkini Komitetu Obywatelskiego „Koniec Epoki Klatkowej"

Co mówią o liście same firmy?

Poniżej cytujemy wypowiedzi przedstawicieli firm, które podpisały się pod listem. Cieszymy się bardzo, że zaznaczają w nich pełne wsparcie dla naszej Europejskiej Inicjatywy Obywatelskiej „Koniec Epoki Klatkowej”, która - jak warto przypomnieć - postuluje unijny zakaz hodowli klatkowej dla wszystkich zwierząt hodowlanych.

Nasz łańcuch dostaw jaj jest w pełni zintegrowany i ściśle współpracując z dostawcami, Ferrero już od 2014 roku używa w Europie wyłącznie jaj z chowu  bezklatkowego. Wierzymy, że powinno to być standardem dla wszystkich. Dlatego też w pełni popieramy Europejską Inicjatywę Obywatelską "Koniec Epoki Klatkowej"

- Francesco Tramontin, Vice-President Group Public Policy Centre i EU Institutional Affairs w Ferrero

Jesteśmy dumni z naszych postępów w zakresie poprawy dobrostanu zwierząt i pracujemy nad realizacją naszego zobowiązania dotyczącego stosowania jaj z chowu bezklatkowego w UE do 2025 roku. Cieszymy się, że możemy wspierać Europejską Inicjatywę Obywatelską "Koniec Epoki Klatkowej". Wycofanie klatek dla kur niosek w całej Unii Europejskiej to sprawa priorytetowa. Dzięki temu będziemy o krok dalej w kierunku dobrostanu zwierząt hodowlanych oraz zrównoważonej żywności i rolnictwa.

- Can Buharali, Global Public Affairs Director w Mondelēz International

Jesteśmy firmą, która do naszych produktów spożywczych używa już w 100% jaj bezklatkowych. Dlatego wiemy, że możliwe jest stopniowe wycofywanie klatek w sposób przyjazny dla biznesu. Mamy nadzieję, że inicjatywa "Koniec Epoki Klatkowej" pomoże poprawić dobrostan wszystkich kur niosek w UE.

- Owen Bethell, Senior Manager Environmental Impact, Global Public Affairs w Nestlé

W Unilever chcemy być siłą na rzecz dobra w sektorze żywnościowym i w pełni popieramy kampanię Koniec Epoki Klatkowej. Od 2009 roku wszystkie nasze marki w Europie - w tym Hellmann's, Amora i Calvé - używają w 100% jaj z chowu bezklatkowego. Uważamy, że inicjatywa „Koniec Epoki Klatkowej” podziela ambicje unijnej strategii "Od pola do stołu" i pomoże poprawić dobrostan zwierząt, zaczynając od kur niosek z chowu klatkowego.

- Thea Koning, Senior Global External Affairs Manager, Foods and Refreshment Division w Unilever

Jako Compassion liczymy, że to mocne wsparcie pomoże Komisji Europejskiej w podjęciu odważnych decyzji i przełoży się na konkretne polityczne rozwiązania na poziomie europejskim i krajowym. Czekamy na wysłuchanie przed Parlamentem Europejskim - przekonane i przekonani, że nadszedł już czas na Koniec Epoki Klatkowej.

Pełną treść listu przeczytać można tutaj.

- -

[1] Źrodło: https://chickenwatch.org/progress-tracker/?filterK=Cage-free

Globe

Używasz przestarzałej przeglądarki, której nie obsługujemy. Uaktualnij swoją przeglądarkę, aby poprawić bezpieczeństwo.

Jeśli masz więcej pytań na ten temat lub inną sprawę, skontaktuj się z nami pod adresem kontakt@ciwf.pl. Na wszystkie pytania odpowiadamy w ciągu dwóch dni roboczych. Jednak ze względu na dużą liczbę korespondencji, jaką otrzymujemy, czasami może to potrwać nieco dłużej. Prosimy, poczekaj aż odpowiemy na Twoje pytanie. Ewentualnie, jeśli Twoje zapytanie jest pilne, możesz skontaktować się z nami bezpośrednio dzwoniąc pod numer +48 22 428 23 56  (od poniedziałku do piątku od 9 do 17:30).