Opublikowane 28.01.2016
Już po raz czwarty przygotowaliśmy „Business Benchmark on Farm Animal Welfare” - raport na temat działań czołowych firm branży spożywczej w zakresie poprawy losu zwierząt hodowlanych. Firmy te do produkcji wykorzystują olbrzymie ilości produktów odzwierzęcych, przede wszystkim mięso, mleko i jego przetwory oraz jajka. Ich decyzje dotyczące dostawców i warunków, jakie muszą być spełnione, wpływają więc w istotny sposób na warunki, w jakich hodowane są zwierzęta. Zachęcamy gigantów branży do wyznaczania nowych standardów w tej dziedzinie.
Liderzy branży
W naszym opracowaniu pokazujemy, jak wiodące na świecie firmy zarządzają swoimi praktykami i polityką dotyczącą hodowli zwierząt i w jaki sposób to raportują. W skali globalnej to pierwszy miernik takich standardów w branży spożywczej i może być wykorzystywany przez inwestorów, firmy, organizacje pozarządowe oraz innych zainteresowanych.
Najwyżej ocenione zostały: znana w Polsce sieć Marks&Spencer, a także Nobel Foods (producent batonów), Waitrose oraz Coop Foods (sieci supermarketów).
Wysoką pozycję zajęły także firmy McDonald’s i Unilever (marki takie jak Hellmann’s, Rama, Knorr), które w ostatnim czasie podjęły szereg kluczowych dla dobrostanu zwierząt decyzji - rezygnacja z jajek z chowu klatkowego, wymóg dla dostawców dotyczący rezygnacji z kojców ciążowych dla świń czy zakaz mielenia kurcząt na fermach produkujących jajka.
Widać zdecydowany wzrost świadomości w temacie dobrostanu zwierząt. W zeszłym roku już 69% firm opublikowało swoją politykę w tym zakresie (w porównaniu do 46% w 2012 r.), ponad dwukrotnie zwiększyła się też liczba firm, które opublikowały swoje cele (z 26% w 2012 do 54% w 2015).
Wciąż jest dużo do zrobienia
Pomimo ogólnego postępu wciąż ok. 40% firm, np. Burger King, Grupa Domino’s Pizza czy Starbucks, dostarczają niewiele informacji o swoich działaniach albo nie podają ich w ogóle. Dlatego niezbędne są dalsze inicjatywy, aby wprowadzić temat ochrony i dobrostanu zwierząt hodowlanych na listę priorytetów globalnych firm spożywczych.
Ten raport ponownie udowadnia, jak wielką jest siłą napędową. Wiodące koncerny spożywcze nie tylko coraz częściej uznają dobrostan zwierząt jako jeden z najistotniejszych czynników biznesowych, ale także co roku poprawiają swoje standardy.
Dzięki temu możemy liczyć na bardziej uczciwy przemysł spożywczy, dbający o zwierzęta, i jesteśmy dumni, że możemy być tego częścią.
Krzysztof Mularczyk, dyrektor CIWF Polska
Jak pokazują niedawne badania Eurobarometru konsumenci zwracają uwagę na pochodzenie swoich produktów i uważnie czytają etykiety. Naszym opracowaniem staramy się więc wyjść naprzeciw oczekiwaniom i ułatwić konsumenckie wybory, wskazując na te firmy, które uwzględniają los zwierząt jako ważny element swojej działalności.
Raport powstał dzięki współpracy Compassion in World Farming, World Animal Protection oraz firmy Coller Capital.
Pełen raport w formacie PDF można znaleźć tutaj.